Kiszone warzywa – czy warto jeść?

Kiszone warzywa są źródłem kwasu mlekowego – powstałej w okresie fermentacji (pod wpływem bakterii kwasu mlekowego) treści, jaka oczyszcza system oraz wzmacnia układ ochronny, zabezpieczając nas przed infekcjami. Kwas mlekowy reguluje florę bakteryjną w jelitach, wspiera trawienie oraz wchłanianie artykułów przemiany materii, obniża poziom cholesterolu. Bakterie kwasu mlekowego grają także istotną funkcję w syntetyzowaniu witaminy K oraz pewnych spośród grupy B.

Kiszone warzywa – jakie mają witaminy oraz minerały?

Zakwaszanie jest metodą przechowywania żywności, jaka stosowana jest w normalnej polskiej kuchni od niezwykle dawna. Polega na przebiegu fermentacji mlekowej, jaka jest pod wpływem bakterii kwasu mlekowego. Kiszone warzywa mają mnóstwo istotnych elementów wzmacniających, więc są polecane poprzez żywieniowców oraz ekspertów pokarmowych. Należy je spożywać szczególnie w czasie jesienno-zimowym, gdy brakuje sezonowych, świeżych warzyw, natomiast system narażony jest na braki potrzebnych witamin oraz minerałów.

Kto winien uważać na kiszonki?

Pomimo że włączenie kiszonych artykułów do diety daje nam multum zalet, należałoby zapamiętać, iż choćby w przypadku tak zdrowych artykułów powinniśmy zachować umiar. Ze względu na zastosowanie soli, kiszone warzywa mają w sobie dość dużą ilość sodu. Częste jedzenie wielkich ilości tejże treści może być niebezpieczne dla osób, jakie zmagają się z nadciśnieniem i dolegliwościami układu krążenia. W ich przypadku, dzienna dawka zjadanych kiszonek winna zostać skonsultowana ze specjalistą.

Czemu w kiszeniu tak istotna jest sól?

Okazuje się, iż właściwie słone miejsce wspiera kiszeniu oraz nadaje kiszonkom charakterystycznego słonego smaku. Bakterie kwasu mlekowego potrzebne do wykonania procesu fermentacji mlekowej są wytrzymałe na ogromne natężenia soli w przeciwieństwie do większości szczepów niepożądanych w procesie kiszenia bakterii. Bezpieczne oraz dobre kiszenie warzyw oraz owoców potrzebuje dobrego skupienia soli, winno mieć ono od 0,8 – 3 %. Zawartość soli może się różnić we współzależności od tego jaki rezultat chcemy zdobyć, nie winna natomiast być niższa aniżeli 0,5 %.

Wspierają odchudzanie

Kiszenie to odmiennie fermentacja mleczanowa, jaka występuje w warunkach beztlenowych. W tymże mechanizmie cukry fermentujące, poddają redukcji do kwasu mlekowego przy współudziale bakterii tego kwasu. Z tego względu, w kiszonych artykułach jest mniejsza zawartość cukrów, co przekłada się na ich niskokaloryczność, więc osoby pragnące zrzucić nadmierne kilogramy powinny zwrócić na nie wyjątkową uwagę.