Kiszone warzywa – czy warto jeść?

Kiszone warzywa są źródłem kwasu mlekowego – powstałej w okresie fermentacji (pod wpływem bakterii kwasu mlekowego) treści, jaka oczyszcza system oraz wzmacnia układ ochronny, zabezpieczając nas przed infekcjami. Kwas mlekowy reguluje florę bakteryjną w jelitach, wspiera trawienie oraz wchłanianie artykułów przemiany materii, obniża poziom cholesterolu. Bakterie kwasu mlekowego grają także istotną funkcję w syntetyzowaniu witaminy K oraz pewnych spośród grupy B.

Kiszone warzywa – jakie mają witaminy oraz minerały?

Zakwaszanie jest metodą przechowywania żywności, jaka stosowana jest w normalnej polskiej kuchni od niezwykle dawna. Polega na przebiegu fermentacji mlekowej, jaka jest pod wpływem bakterii kwasu mlekowego. Kiszone warzywa mają mnóstwo istotnych elementów wzmacniających, więc są polecane poprzez żywieniowców oraz ekspertów pokarmowych. Należy je spożywać szczególnie w czasie jesienno-zimowym, gdy brakuje sezonowych, świeżych warzyw, natomiast system narażony jest na braki potrzebnych witamin oraz minerałów.

Kto winien uważać na kiszonki?

Pomimo że włączenie kiszonych artykułów do diety daje nam multum zalet, należałoby zapamiętać, iż choćby w przypadku tak zdrowych artykułów powinniśmy zachować umiar. Ze względu na zastosowanie soli, kiszone warzywa mają w sobie dość dużą ilość sodu. Częste jedzenie wielkich ilości tejże treści może być niebezpieczne dla osób, jakie zmagają się z nadciśnieniem i dolegliwościami układu krążenia. W ich przypadku, dzienna dawka zjadanych kiszonek winna zostać skonsultowana ze specjalistą.

Czemu w kiszeniu tak istotna jest sól?

Okazuje się, iż właściwie słone miejsce wspiera kiszeniu oraz nadaje kiszonkom charakterystycznego słonego smaku. Bakterie kwasu mlekowego potrzebne do wykonania procesu fermentacji mlekowej są wytrzymałe na ogromne natężenia soli w przeciwieństwie do większości szczepów niepożądanych w procesie kiszenia bakterii. Bezpieczne oraz dobre kiszenie warzyw oraz owoców potrzebuje dobrego skupienia soli, winno mieć ono od 0,8 – 3 %. Zawartość soli może się różnić we współzależności od tego jaki rezultat chcemy zdobyć, nie winna natomiast być niższa aniżeli 0,5 %.

Wspierają odchudzanie

Kiszenie to odmiennie fermentacja mleczanowa, jaka występuje w warunkach beztlenowych. W tymże mechanizmie cukry fermentujące, poddają redukcji do kwasu mlekowego przy współudziale bakterii tego kwasu. Z tego względu, w kiszonych artykułach jest mniejsza zawartość cukrów, co przekłada się na ich niskokaloryczność, więc osoby pragnące zrzucić nadmierne kilogramy powinny zwrócić na nie wyjątkową uwagę.

 

Kto powinien jeść kiszonki?

Jeszcze więcej wykonanych doświadczeń dowodzi, iż typ bakterii znajdujących się we własnych jelitach działa na własne zdrowie. Jednym spośród znanych źródeł probiotyków odżywiających bakterie jelitowe jest jogurt. Natomiast także lepszym są kiszone owoce oraz warzywa, jakie mają prozdrowotne wartości – działają na kondycję układu pokarmowego, zdrowie oraz figurę. Należałoby natomiast rozróżnić, iż jedzenie marynowane octem lub pasteryzowane na przechodzi tego samego mechanizmu zgnilizny co BEE – kiszone warzywa w słonej wodzie.

Czym są kiszonki?

Kiszonki są rezultatem długiego procesu fermentacji. Pod wpływem działania specjalnych kultur bakterii cukier zamknięty w kiszonych warzywach oraz owocach rozkłada się na kwas mlekowy. Dzięki temu zahamowany jest proces gnicia, co zdecydowanie przedłuża termin użyteczności kiszonek do jedzenia. Procesy fermentacji mlekowej są nie jedynie w znanych warzywach, jak kapusta lub ogórki, jednak też w mleku (dając np. kefir oraz maślankę), natomiast też w ziarnach soi, używanych do produkcji tempehu – wegańskiego zastępnika mięsa.

Wartości kiszonek

Wykazano, iż kiszonki fermentowane z warzyw z rodziny kapustowatych pokazują oddziaływanie przeciwnowotworowe. Sok z białej kapusty funkcjonuje przeciwmutogennie natomiast biała kiszona kapusta hamuje nowotworom piersi, jelita grubego oraz płuc. Jedzenie kiszonek poprzez panie w ciąży może wesprzeć wytrzymałość dziecka oraz zapobiec nadwrażliwości pokarmowej.

Odkwaszają – oraz nie jedynie

Kiszonki mają niesamowitą możliwość odkwaszania systemu. Nie jest to naturalnie natomiast jedyna ich korzyść. Na pierwszy plan wysuwa się ilość witamin oraz minerałów, w które wszelkie tego typu przetwory obfitują. Naturalnie, trudno jest opisać czego ile jest, bowiem wszystko to zależy od danych warzyw, które zostały wykorzystane. Często natomiast wszelkie tego typu artykuły obfitują w witaminę C, jaka jest niezwykle ważna dla własnego zdrowia. Wszyscy zdają sobie sprawę, iż zwiększa wytrzymałość oraz pomaga radzić sobie na przykład z przeziębieniem, gdy już choroba nas dopadnie.

Skarbnica witamin

Kiszenie oraz mrożenie są sposobami obróbki przechowującej żywność, dzięki którym jest zachowana największa zawartość witamin oraz elementów mineralnych pierwotnie zamkniętych w warzywach (chodzi często o witaminę C oraz prowitaminę A- podatne na ogrzewanie). Duża ilość witaminy C pozwoli zdobyć podniesienie wytrzymałości na choroby. Należałoby także mieć na uwadze, iż kiszone ogórki nie mają askorbinazy, oddziałującej destruktywnie na witaminę C.

 

Cztery powody, by nauczyć się kisić warzywa

Są takie umiejętności, które każdy powinien nabyć. Kiszenie ogórków, kapusty i innych warzyw należy do tej grupy. Żywność w takiej postaci w domu to mnóstwo korzyści. Można wyróżnić cztery główne powody, by było w spiżarce coś kiszonego. Te same korzyści zachęcają, by zwracać uwagę na takie przetwory w sklepach.

Wspaniały smak warzyw kiszonych

Ogórki kiszone ceni się za ich smak. Inne warzywa w takiej postaci też smakują wybornie. Dzięki nim skromna kanapka staje się smacznym posiłkiem. Służą też kiszone warzywa (https://www.bee.pl/t/kiszone-warzywa) jako składnik surówek i sałatek. Znakomicie łączą się z warzywami surowymi. Można zestawiać je z innymi kiszonymi. Pasują też do różnych innych produktów żywnościowych. Gdy są w domu kiszonki, z łatwością przygotuje się smaczną surówkę do obiadu. To dodatek nie tylko smaczny, ale też bardzo zdrowy.

Żywność pełna wartościowych składników

Drugi powód, by robić lub kupować warzywa kiszone, to ich właściwości prozdrowotne. Są bardzo zdrowe. Mają witaminy z grupy B, witaminę C oraz E. Sporo jest w nich składników mineralnych. To m.in. potas, wapń i magnez. Jest w nich błonnik pokarmowy oraz kwas mlekowy. Wśród wielu korzyści zdrowotnych można wymienić przykładowo:

  • pozytywny wpływ na serce,
  • pozytywne działanie na układ nerwowy,
  • troskę o prawidłową mikroflorę jelit,
  • sprawniejsze usuwanie toksyn z organizmu.

Kiszonki przy przeziębieniach i na odporność

Gdy dopadnie kogoś przeziębienie lub grypa, często pojawia się ochota na kiszony ogórek. Można też poczuć chęć na kapustę kiszoną. Organizm wie, co mu jest potrzebne. Jeśli ma się chęć na coś takiego, warto się tym zasugerować. Kiszone warzywa wspomagają organizm w dojściu do zdrowia. Mają dobroczynny wpływ na układ odpornościowy i sporo witaminy C. To znaczy też, że regularne ich spożywanie, może pomóc uchronić się przed chorobą.

Żywność, którą przechowa się dłużej

Robienie przetworów to sposób na to, by można było przechowywać warzywa przez dłuższy czas. Kapusta kiszona w garnku czy beczułce szybciej zostanie zjedzona, niż się zepsuje. Kiszonki można też przechowywać w słoikach. Gdy kupuje się je w sklepie, to mogą być w różnych opakowaniach. Często jest to słoik z warzywami kiszonymi, ale umieszcza się je i w innych pojemnikach.

To cztery główne korzyści z jedzenia kiszonych warzyw. Każda z nich jest na tyle ważna, że może zachęcić do nauki kiszenia. Zachęci też do częstszego zakupu kiszonek w sklepie. Kisić można różne warzywa. Najpopularniejsze są ogórki i kapusta. Inne warzywa, które dzięki takiemu przetworzeniu zyskają wspaniały smak, to marchew, cebula, czosnek i burak.